Uw onderneming groeit. Maar, u wilt niet dat uw overhead meegroeit. Tegelijkertijd merkt u dat de organisatie moeite heeft om de groei bij te houden. De zaak kraakt en piept. Er onstaan achterstanden in de backoffice, doorlooptijden worden langer en eigenlijk denkt u er aan om extra personeel aan te nemen.

Het bereiken van operational excellence is een veelgehoord doel binnen groeibedrijven. Want u wilt uw organisatie slimmer en efficiënter laten werken. Dit neemt niet alleen een deel van de toegenomen werkdruk weg, waarschijnlijk kunt u de groei bijbenen zonder extra mensen aan te nemen.

Findamentals werkt al sinds 2010 succesvol aan het behalen van operational excellence bij ondernemingen. De kernonderdelen van onze aanpak zijn:

Findamentals werkt met een op LEAN gebaseerde methode die zichzelf reeds bewezen heeft in de praktijk. Wij initiëren een cultuur van continue verbeteren in uw organisatie en zorgen voor draagvlak bij de medewerkers.

Samen met de business stellen we per domein KPI’s op inclusief ambitieuze targetstelling. De performance op deze KPIs meten we dagelijks, en dagelijks bespreken we deze op elke afdeling via een dagstart. Deze dagstarts zijn essentieel omdat daarin niet belangrijk is wat er nog niet goed gaat, maar hoe we met elkaar er voor zorgen dat het morgen beter gaat.

Findamentals gelooft in standaardisatie. Hoe meer gestandardiseerd is, hoe meer er geautomatiseerd kan worden. Hoe minder uitzonderingen er op een proces zijn, hoe soepeler en efficiënter het loopt. Door Value Stream Mapping toe te passen in interactieve sessies met de mensen die dagelijks in het proces zitten krijgen we snel duidelijk waar de verbeterslagen zitten. De in de Value Stream Maps geïdentificeerde inefficiënties worden vervolgens in kleinere groepen met behulp van de Kaizen verbeterd, geïmplementeerd en geborgd in de organisatie.

Voor veel mensen is het streven naar operational excellence nieuw en spannend. Soms vindt men het moeilijk om toe te geven dat er iets niet goed is gegaan omdat ze bang zijn dat ze er op aangekeken worden. Ze kennen ook de instrumenten niet, zoals de Value Stream Map, de Root Cause Analysis en de Kaizen. Findamentals traint uw mensen in het gebruik van deze instrumenten en coacht hen om uit hun comfortzone te stappen en zich veilig te voelen in een cultuur waar continue verbeteren centraal staat.

Wij mensen denken in oplossingen. Vaak is  de echte oorzaak van een inefficiëntie anders dan dat eerst gedacht wordt. Findamentals houdt samen met uw mensen sessies om achter de grondoorzaak te komen. Wij merken dat tijdens zo’n sessie er erg interessante discussies ontstaan en de deelnemers echt gemotiveerd raken om met operational excellence aan de slag te gaan.

Morgen zijn we beter dan vandaag!

Soms kunnen we een grote stap nemen, vaak een kleine stap. Zolang elke dag een stap gezet wordt gaan we vooruit.